מחלות של כלבים וחתולים

באילו מחלות של כלבים וחתולים בני אדם יכולים להידבק?

חיות המחמד שלנו הם ללא ספק יקרים לליבנו מאוד והעובדה שאנו מעניקים להם קורת גג, מזון, טיפול רפואי והרבה חום ואהבה רק הופכת את היחסים שלנו עמם ליקרים עוד יותר ובעלי משמעות. כל אדם המגדל חיות מחמד מאהבה מתייחס אליהם כמו בני בית לכל דבר ועניין. עם זאת, גם כלבים, חתולים וחיות מחמד אחרות אינן מוגנות מפני התפתחות של מחלות כאלו ואחרות. בעוד רובן יכולות להיפתר בעזרת טיפול וטרינרי מקצועי ונכון הרי שחלק מאותן מחלות עשויות אף להדביק בני אדם. אלו נקראות מחלות זואונוטיות.

האם יש לנו ממה לחשוש?

בדרך כלל כאשר מדובר בכלבים או חתולים, המחלות עשויות להיפתר באמצעות כדורים, תרופות או אפילו ניתוח במקרה הצורך, בדומה לבני האדם דרך אגב. עם זאת, במקרים מסוימים, כמו עם מחלות זואונוטיות למשל, המחלות עשויות להדביק גם בני אדם כאשר החשש העיקרי הוא כמובן בקרב בני הבית. זה לא אומר שאנו צריכים להימנע מגידול כלבים וחתולים (או חיות מחמד אחרות) בביתנו, אלא שנצטרך לנקוט באמצעים שונים על מנת להפחית את הסיכון להתפתחות של מחלה שכזו או של הידבקות בה. ברוב המקרים רגעי האושר וההנאה עם חיות המחמד שלנו יהיו שווים הרבה יותר מהחשש מהידבקות במחלה כזו או אחרת, במיוחד כזו שמלכתחילה ניתן למנוע אותה עם טיפול נכון.

מחלות נפוצות בקרב כלבים העשויות להדביק בני אדם:

  • כלבת – המחלה המוכרת ביותר נקראת כלבת. למרות השם שלה שרבים מבינים ממנו כי הכלבים הם אלה שמפיצים את הכלבת, חשוב להבין כי מדובר במחלה שעשויה להדביק את כל היונקים ולפגוע בהם, כולל את בני האדם. למעשה בישראל השועלים נחשבים למפיצי הכלבת המוכרים ביותר ולאו דווקא הכלבים. אחת הבעיות עם מחלה זו הוא שאין לה תרופה ולכן נחשבת למחלה קטלנית ביותר שכל החולה בה בסופו של דבר נפטר. מכאן שחשוב לעשות לכלב שלכם חיסון כלבת פעם בשנה בצורה מסודרת ולא לעגל פינות או להסתמך על חיסונים ישנים.
  • לפטוספירוזיס – למרות שזה נשמע כמו מחלה מגרדת במיוחד מחלה זו יכולה לפגוע גם בכלבים וגם בבני אדם ונחשבת למחלה לא נעימה. זו פוגעת בכליות ו/או בכבד ויכולה להביא למצב של אי ספיקת כליות או אפילו דלקת כרונית בכבד. היא יכולה לעבוד באדמה או שתן נגוע, מזון או אפילו פצע פתוח. חיסון המשושה אותו נותנים לכלב שלכם אחת לשנה מונע מחלה זו.

מחלות שבהן חתולים יכולים להדביק בני אדם:

  • שרטת החתול – אחת המחלות הידועות ביותר שגורמת לנפיחות ונחשבת ללא נעימה, אם כי בדרך כלל עוברת מעצמה תוך חודש-חודש וחצי. היא נגרמת כתוצאה מחיידק המועבר באמצעות שריטה או נשיכה בדרך כלל אך יכולה לעבור גם מעקיצת פרעושים המסתובבים על החתולים. היא נפוצה לרוב בקרב גורים ומשום כך מומלץ לא לשחק עם הגורים באגרסיביות. נשרטתם? שטפו במהירות את האזור עם מים וסבון.
  • גזזת – מחלת עור, מוכרת גם כפטרת עור, בדרך כלל תראו אותה באמצעות זיהוי התקרחות בגוף החתול. לא מדובר במחלה קשה אך כמו כל מחלה מומלץ להימנע ממנה.
  • טוקסופלזמוסיס – הידבקות יכולה להיות מצואת חתול נגועה או אכילת בשר נא נגוע בחיידק חד תאי. לרוב אין מדובר במחלה מסוכנת לבני האדם על אף שיכולה להדביק אותם. לנשים בהיריון חשוב להתרחק מצואת חתולים העשויה להיות נגועה כיוון שזה חיידק שעשוי להזיק לעובר. בתקופת ההיריון מומלץ שמישהו אחר ינקה את ארגז החול בבית גם במקרה וגרים לבד ניתן לבד עזרה מהשכנים, חברים או בני משפחה בנושא.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.